Niederländisch

  • Vandaag op Safari geweest, een vogel Safari. De Noordelijke hoornraaf, wat knuffelende pinguïns, en pelikanen, zowel in slaap, waak, als in poets modus wist mijn camera vast te leggen. En nog wat meer mainstream vogels. Een hond, en op het eind 3 drinkende neushoorns, die mooi in de spiegel poseerde.

    Externer Inhalt
    Inhalte von externen Seiten werden ohne Ihre Zustimmung nicht automatisch geladen und angezeigt.
    Durch die Aktivierung der externen Inhalte erklären Sie sich damit einverstanden, dass personenbezogene Daten an Drittplattformen übermittelt werden. Mehr Informationen dazu haben wir in unserer Datenschutzerklärung zur Verfügung gestellt.

    Du bist du, und ich bin ich, du bist nicht ich, und ich bin nicht du, doch zusammen sind wir wir. :)

  • Ik weet nog steeds niet wat links en rechts is, althans, dat besef wat links en rechts is gaat enorm traag bij mij.
    Pictogrammen met een pijl is een fluitje van een cent, maar de woorden, zowel verbaal als op schrift 'pakken' mijn domme hersencellen niet.
    Als mevrouw van de navigatie het woord 'rechtdoor' laat klinken weet ik het wel, bij rechtdoor is het doorgaan met hetgeen waar ik al met bezig ben.
    Bij mijn rijlessen destijds ging ik ook constant op een vragende manier wijzen. "Ja, die kant is rechts" zij meneer van autorijschool 'succes' bij mijn wijzende wijsvinger. Dit euvel speelt al mijn hele leven. Autorijden in een voor mij onbekende omgeving is toch al zenuwslopend, en dan komt er ook nog een taal bij kijken die ik maar halve bak begrijp. En overmatig veel op dat schermpje van mijn mobiele google-maps-navigatie kijken tijdens het rijden is ook weer niet bevorderend voor de veiligheid.

    Du bist du, und ich bin ich, du bist nicht ich, und ich bin nicht du, doch zusammen sind wir wir. :)

  • Ik weet nog steeds niet wat links en rechts is, althans, dat besef wat links en rechts is gaat enorm traag bij mij.

    ... en ik dacht dat ik de enige was, die problemen met links en rechts heeft. Blijkbaar typisch autistisch?

    Jouw plaatje doet me denken aan het logo van GroenLinks: groen is niet groen en links is niet links.

  • Of het typisch autistisch is weet ik niet, het is in ieders geval wel typisch mij, en bij jou ook lees ik.
    In mijn diagnose rapport staat dat ik een beelddenker ben. Ze hielden overigens wel een slag om de arm "Cliënt lijkt op een beelddenker" Of de term gebruikt word weet ik niet, maar ik zie mezelf ook als een 'klankdenker'.
    In het Engels is het (left - right) left klinkt heel anders dan right. In het Nederlands klinkt links en rechts door de laatste letter ( de S ) best wel veel op elkaar. Misschien dat daar een oorzaak zit dat ik de vertaalslag van het woord naar de richting die het woord betekent moeilijk kan maken. Ofschoon ik op zich niet dom ben zijn woorden al heel mijn leven een struikelblok, ik mis soms een soort van "convertor" in mijn hoofd. Politiek gezien weet ik meteen het verschil tussen links en rechts, dit staat los of ik een partij links of rechts vind. In politiek opzicht is het ook het verschil tussen links en recht ideologisch. En niet of ik om in een bepaalde straat moet komen eerst 3x links en dan 1x rechts af moet slaan. Als ik met mijn auto ergens naar toe moet waar ik nog nooit geweest ben ga ik van tevoren de weg via google street-view afleggen. Met dat afleggen maak ik als het ware een soort van plattegrond in mijn hoofd. Compleet met bomen, stoplichten, fabrieken, en alle andere dingen die van belang zijn om goed te kunnen visualiseren als ik daadwerkelijk in mijn Yaris stap.

    Du bist du, und ich bin ich, du bist nicht ich, und ich bin nicht du, doch zusammen sind wir wir. :)

  • Bedankt voor de 2 "links :d " in je reactie Nervenbündel. In het artikel van radboudrecharge stond iets over spiegelneuronen en elkaar links of rechts passeren tijdens het lopen/wandelen. Dit is heel herkenbaar voor mij.

    Tegenliggers

    Als ik loop/wandel komt het wel eens voor dat ik op mijn pad een tegenligger tegen kom. Dit kan een stukje Pelgrimspad zijn, maar ook bij mij op de galerij of bij de ingang van de Albert Heijn, dit zijn dan paden waarbij je makkelijk elkaar kunt passeren zonder te botsen, maar het pad is wel dusdanig smal dat ik op het moment van naderen moet beslissen of ik links of rechts van mijn tegenligger voorbij loop. Het komt erg vaak voor dat ik en mijn tegenligger elkaar langs de zelfde kant willen passeren, tja en dat gaat niet. Ik merk dit wel voor dat er een botsing plaats vind, vervolgens besluit ik en mijn tegenligger allebei om elkaar van de andere kant te passeren, tja en dan gaat ook niet, want dan komt er weer een obstakel/botsing. Het is wel eens voor gekomen dat ik tot 4 keer toe de zelfde kant koos als mijn tegenligger. “Zullen we lotjes trekken, wie links en rechts passeert?” Zoiets heeft een tegenligger wel eens tegen me gezegd. Op een of andere manier voel ik het niet goed aan om links of rechts te kiezen. Mijn onhandigheid, of beter gezegd, mijn “onbenigheid” levert dan enigszins komische momenten op. Als ik met een groepje wandel heb ik daar vrijwel geen last van. In groepjes loop ik zelden voorop, en bij een tegenligger loop ik als een treintje mijn voorganger achter na. Mocht die wandelaar ook zo besluiteloos iemand als mij te zijn volgt er een korte file of bijna kettingbotsing. Als ik fiets en auto rijd dan zit het wel diep ingebakken in mijn hersenen dat ik rechts moet houden. Zeker als het een fietspad of verharde weg is. Maar als ik wandel/loop, en dan vooral in gebieden waar ik veel afleiding heb, dit kan een plas water op een zandpad zijn, een zware boodschappentas, een hond, een boom, een brandnetelstruik, een mooi uitzicht links of rechts, of een gesprekspartner dan is dat links houden bij een tegenligger niet zo vanzelfsprekend. Zelfs al zie ik die tegenligger al van verre aankomen dan kan ik dat hele stuk twijfelen, ga ik links, ga ik rechts, ga de tegenligger dan automatisch ook links en rechts, misschien draait ie wel om. Dit heb ik ook bij een lift in en uit stappen, dat twijfelen heeft misschien wel iets te maken met de ander niet aan te willen raken. Er zijn veel dingen ik niet goed kan, maar de activiteit “twijfelen” ben ik erg goed in. Bij de GGZ hebben ze me verteld dat twijfelen op zich best wel goed is. Maar bij mij is het dusdanig dan mijn twijfelen soms over slaat in besluiteloosheid. Bij een tegenligger kies ik soms ook wel de weg van de minste weerstand, ik stop dan met lopen/wandelen, en wacht tot de tegenligger voorbij me is, en dan vervolg ik mijn wandelpad. Als ik hele snelle of luidruchtige tegenliggers krijg te verwerken, dan kies ik vrijwel automatisch om een pas op de plaats te maken, eigenlijk is het meer "op tilt slaan" dan pas op de plaats maken.

    Du bist du, und ich bin ich, du bist nicht ich, und ich bin nicht du, doch zusammen sind wir wir. :)

  • Was het mooi? Ik zou ook graag een lezing van haar bijwonen, maar liefst als ze iets nader bij komt (e.g. Venlo of Tegelen).
    Judith Visser is voor mij een belangrijke / bijzondere mens. Nadat ik Zondagskind had gelezen wist ik dat ik autist ben.

    Danke für den Hinweis @Koala ich hab das Buch auf deutsch sogar in der "onleihe" meiner Bücherei gefunden :d
    Sorry, mein niederländisch ist schriftlich miserabel, mündlich trainiere ich gerade mit meinem Niederländischen Patienten :d

  • Kann mir jemand zusammenfassen was bei 2:15 und bei 2:43 gesagt wird ?
    "irgendwo nach" kann ich zumindestens noch heraushören ;) .

    Externer Inhalt youtu.be
    Inhalte von externen Seiten werden ohne Ihre Zustimmung nicht automatisch geladen und angezeigt.
    Durch die Aktivierung der externen Inhalte erklären Sie sich damit einverstanden, dass personenbezogene Daten an Drittplattformen übermittelt werden. Mehr Informationen dazu haben wir in unserer Datenschutzerklärung zur Verfügung gestellt.

    Faulheit verplichtet

    5 Mal editiert, zuletzt von Photep67 (6. Oktober 2022 um 23:16)

  • Gisteren een inspirerende Autminds-2022 beleefd.Zelfs de kopjes koffie waren inspirerend door de dubbelzinnigheid."Houd je kop erbij" stond te lezen op de kopjes, ik kon dit kopje niet lezen zonder mijn kopje wat op mijn nek staat.Tijdens het inschenken moest ik mijn kop erbij houden, en het kopje eronder. En tijdens het drinken zelf moest ik vanzelfsprekend óók mijn kop erbij houden, anders belande het niet in mijn mond/slokdarm/maag/bloed/brein.De inhoud van het kartonnen kopje (de cafeïne) zorgde voor de inhoud dat in mijn kopje (de hersencellen) erbij deed houden.

    Du bist du, und ich bin ich, du bist nicht ich, und ich bin nicht du, doch zusammen sind wir wir. :)

  • Autminds-2022 had als thema "grenzen", een erg breed begrip. Zo breed dat het begrip 'grenzen-grenzenloos' is, van een afstandje kijk je in fysiek/psychologisch/filosofisch naar een grens, maar hoe dichter ik bij die grens kom, eveneens fysiek/psychologisch/filosofisch blijkt die grens een beetje opgeschoven/verwijderd van waar de grens aanvankelijk lag. De eerste lezing op autminds-2022 was van https://www.autminds.nl/peter-moerkamp/De grot van Plato kwam voorbij, Martin Heidegger, Cornelis Verhoeven, allemaal met als onderliggend thema 'grenzen'. Voorafgaand aan de lezing vertelde dat Peter Moerkamp dat er na de lezing tijd was voor vragen, en gaande weg die lezing borrelde bij mij een vraag naar boven die ik me in het verleden wel vaker heb gesteld.
    Namelijk de vraag: Bestaat de horizon :question: De meeste in de collegezaal dachten volgens mij dat ik de vraag stelde in fysiek opzicht, dat was ook wel zo, maar naast een fysieke horizon bedoelde ik eigenlijk meer een psychologische & filosofische horizon.Ik vind het prettig om te wandelen, liefst in een omgeving zonder grote mensenmassa’s.Tijdens het wandelen kijk ik waar ik loop, maar ik kijk ook naar de horizon.Maar bestaat die horizon eigenlijk wel? Ja maar natuurlijk bestaat de horizon, ik zie hem toch. Kijk daar eens in de verte wat een mooie prachtige horizon. Op het moment dat ik naar die horizon loop, zodat ik hem van dichtbij kan bekijken dan blijkt dat de horizon verdwenen is. Sterker nog, er heeft zich een totaal andere horizon gemanifesteerd. Met een regenboog precies het zelfde, als ik naar het plekje wel gaan waar ik denk dat de regenboog de aarde raakt dan blijkt plots dat er geen regenboog blijkt te zijn. Zo op een afstand bestaat eigenlijk alles wel voor mijn gevoel, maar hoe dichter ik bij die werkelijkheid van het bestaan kom hoe vager dat ie word, om uiteindelijk in miljarden stukjes uiteen te vallen. En die miljarden stukjes vormen weer en nieuwe illusie van werkelijkheid. Wandel ik in gebied met water dan zie ik soms een dubbele horizon. Voor mijn gevoel is de spiegeling van die horizon in het water een illusie, maar als ik er wat dieper over nadenk dan is die spiegeling in het water van de horizon net zoveel een illusie als de horizon waar ie van afkomstig is. Beide horizons bestaan enkel en alleen in mijn hoofd, ik vermoed overigens dat alles wat ik zit in mijn hoofd in elkaar word geknutseld. In de filosofie in zijn algemeenheid proef ik het verschuiven van de horizon ook. Ik wil iets oplossen, en op het moment dat ik het denk opgelost te hebben komen er uit alle hoeken van mijn schedel internet achtige vragende popups tevoorschijn. De aanvankelijke grens is foetsie, er is weer een nieuwe grens, die na verloop van tijd ook weer foetsie zal zijn. Een geest die een beetje meeloopt in een steeds veranderende moment, nu is enkel nu, dadelijk is er geen nu meer, en morgen is er geen dadelijk meer, en volgende week is er geen morgen meer. Met andere woorden de grens van tijd & bewustzijn is erg relatief. Iemand die daar een mooi lied over heeft gemaakt is Donovan Leitch“First there is a mountain, than there is no mountain, then there is” Aldus de folkzanger Donovan.

    Externer Inhalt youtu.be
    Inhalte von externen Seiten werden ohne Ihre Zustimmung nicht automatisch geladen und angezeigt.
    Durch die Aktivierung der externen Inhalte erklären Sie sich damit einverstanden, dass personenbezogene Daten an Drittplattformen übermittelt werden. Mehr Informationen dazu haben wir in unserer Datenschutzerklärung zur Verfügung gestellt.

    Du bist du, und ich bin ich, du bist nicht ich, und ich bin nicht du, doch zusammen sind wir wir. :)

  • Alleen omdat iets relatief is, betekent niet dat het niet bestaat. Bijvoorbeeld, nu is het vandaag. Het begrip vandaag betekend morgen de 14e, maar dat zal nooit veranderen dat op dit moment, objectief gezien, de 13e vandaag is.

    Is dat duidelijk? :roll:

    Logic is a little tweeting bird chirping in a meadow.

    ~ Spock

  • Alleen omdat iets relatief is, betekent niet dat het niet bestaat. Bijvoorbeeld, nu is het vandaag. Het begrip vandaag betekend morgen de 14e, maar dat zal nooit veranderen dat op dit moment, objectief gezien, de 13e vandaag is.

    Is dat duidelijk? :roll:

    Is helemaal duidelijk :nod:
    Of iets bestaat is relatief vanuit de waarnemer/plaats/moment tot een andere waarnemer/plaats/moment.
    Volgens mijn computer is het vandaag 15 oktober, ik geloof dat het Alan Watts is die de zienswijze heeft dat het 'altijd nu' is.

    Kijkend naar de horizon vraag ik me soms het volgende af.
    Waar bevind zich de horizon :question:
    Bevind zich de horizon zoals ik die zie aan de horizon :question:
    of,
    bevind zich de horizon zoals ik die zie in mijn hoofd :question:

    Du bist du, und ich bin ich, du bist nicht ich, und ich bin nicht du, doch zusammen sind wir wir. :)

  • Kijkend naar de horizon vraag ik me soms het volgende af.Waar bevind zich de horizon :question:
    Bevind zich de horizon zoals ik die zie aan de horizon :question:
    of,
    bevind zich de horizon zoals ik die zie in mijn hoofd :question:

    Wanneer is vijf minuten later? Of is dat ook in je hoofd?

    Logic is a little tweeting bird chirping in a meadow.

    ~ Spock

  • Kijkend naar de horizon vraag ik me soms het volgende af.
    Waar bevind zich de horizon :question:

    Dat kun je makkelijk berekenen volgens deze formule:


    d = de afstand [m]
    R = de straal van de aarde = 6371 km = 6.371.000 meter
    h = de hoogte van je ogen [m] t.o.v. de platte aardoppervlakte (+ de hoogte van een berg, kerktoren, vliegtuig, ...)


    Kijkend naar de regenboog vraag ik me af waar bevind zich de regenboog? :d

    Die höchste Form des Glücks ist ein Leben mit einem gewissen Grad an Verrücktheit. Erasmus von Rotterdam (1465/1469 - 1536)

  • Wanneer is vijf minuten later? Of is dat ook in je hoofd?

    Wat er over vijf minuten in je hoofd zit is volgens mij een soort van "bepaaldheid", niet een bepaaldheid die geweten kan worden door mensen, en ook geen "voorbestemdheid", ik geloof in het determinisme. Wat er in geestelijk opzicht over 7 seconde aanwezig is in je hoofd kan wel geweten worden volgens Dick Swaab. Met een Fmri scanner schijn je tot 7 seconde voordat je iets bewust bent al in gang te zijn gezet in je brein. Bij eenvoudige denkprocessen schijnt het tijdsbestek tussen onderbewustzijn en bewustzijn een halve seconde te zijn.

    Du bist du, und ich bin ich, du bist nicht ich, und ich bin nicht du, doch zusammen sind wir wir. :)

  • Dag allemaal!

    Leuk dat er een heel subforum voor talen bestaat en dat het Nederlands blijkbaar heel aktiv is.

    Ik ben op het platteland dichtbij de grens opgegroeid en heb inmiddels ook enkele jaren in Nederland gewoond. Toen ik klein was was de grens altijd zo'n magische, onzichtbare lijn. Aan een kant heb je grote huizen met kleine ramen, aan de andere kant heb je kleine huizen met grote ramen :D De mensen spreken anders, en er zijn wegmarkeringen op de fietspaden, cool! En soms ga je daar leuk winkelen, of naar de park in Slagharen. Mooie herinneringen dus, en ik vind het nog steeds leuk. Volgens Rotterdammers en Haagenaren heb ik trouwens een Drenths of Achterhoeks accent, maar eigenlijk is het dus een Platduits accent :)

    Hoe hebben jullie de taal geleerd? En voor de Nederlanders hier, wat denken jullie van het Duits, en de perspektive van de "andere kant" (for the lack of a better term)?

    Hoe staat het eigenlijk om andere talen hier? Is het OK om een topic te heropenen als er al jaren geen aktiviteit was?

  • En voor de Nederlanders hier, wat denken jullie van het Duits, en het perspectief van de "andere kant"

    Nederlands en Duits lijken natuurlijk heel erg op elkaar, maar onder andere vanwege de naamvallen komt Duits op mij over als een poëtischere versie van het Nederlands. Ook spreken Duitsers de klinkers (in het Hochdeutsch) anders uit, op een manier die ik heel erg mooi vind.

    Hoe staat het eigenlijk om andere talen hier? Is het OK om een topic te heropenen als er al jaren geen aktiviteit was?

    Je kan het altijd proberen. Ik bedoel, 'k heb het met Fins geprobeerd, wat okay was, maar er is niet veel van gekomen. Misschien heb je meer geluk.

    Logic is a little tweeting bird chirping in a meadow.

    ~ Spock

Jetzt mitmachen!

Sie haben noch kein Benutzerkonto auf unserer Seite? Registrieren Sie sich kostenlos und nehmen Sie an unserer Community teil!